Program prowadzony będzie w wymiarze 20 minut tygodniowo, codziennie około 4 minut.
W procesie sprawnego czytania podstawową umiejętnością jest prawidłowy, kontrolowany i płynny ruch gałek ocznych. Dziecko, które nie nabyło tych umiejętności lub nie panuje nad płynnym ruchem oczu, będzie miało trudności w czytaniu. Jeśli dziecko ma sprawne mięśnie gałek ocznych, nie ma porażenia tych mięśni, można je ćwiczyć podnosząc tym samym sprawność czytania.
W procesach czytania, jak twierdzą fizjolodzy, wykorzystujemy jedynie część naszego pola widzenia. Poszerzenie wykorzystywanego aktywnie w procesie czytania pola widzenia, znacznie przyspiesza czytanie.
Trzecim czynnikiem mającym ogromny wpływ na proces czytania jest koncentracja uwagi. Dzieciom trudno skupić uwagę na czytaniu, a także w klasie, z bardzo wielu powodów. Nawet chwilowa koncentracja na konkretnym, krótkim zadaniu, będzie wspomagała koncentrację ogólną.
Cele ogólne programu:
-wspomaganie kształcenia umiejętności czytania poprawnego i płynnego
-wspomaganie kształtowania umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów literackich i innych tekstów pisanych( w tym matematycznych).
Cele szczegółowe:
-doskonalenie ruchu gałek ocznych
- doskonalenie percepcji znaków pisanych i ich rozpoznawania ( pojedynczych liter oraz całych wyrazów)
- poszerzanie pola widzenia
- doskonalenie koncentracji.
Metody pracy z dziećmi;
- ćwiczenie mięśni poruszających gałką oczną
- Wodzenie wzrokiem po śladzie za świetlnym punktem
- Wodzenie wzrokiem za palcem rysującym leniwe ósemki
- Wodzenie wzrokiem w różnych kierunkach
- Ruch gałek ocznych po obwodzie oka
-ćwiczenia poszerzające pole widzenia – zapamiętywanie liter i wyrazów eksponowanych krótko, napisanych w oddaleniu od siebie,
- ćwiczenia koncentracji uwagi
- Skupianie uwagi na jednym przedmiocie
- Zaznaczanie wybranych liter w tekście, np. w ciągu 1 minuty wyszukujemy a lub e,
- Łączenie linią kolejnych liczb „rozsypanych” na kartce
- Plątaninka – przyporządkowanie cyfr literom do których prowadzi linia krzywa
- Wyszukiwanie w tekście powtarzających się wyrazów
- Odszukiwanie w szeregu takich samych liczb
W ćwiczeniach wykonywanych na czas, uczniowie wykonują pracę na swoich kartkach, a następnie wstają, co oznacza zakończenie pracy, a nauczyciel nadaje kolejne numery dzieciom, które pracę wykonały. Nauczyciel notuje kolejność wykonania pracy, oraz czas najlepszego ucznia.